

Posiadanie garażu jest niezwykle istotne pod kątem tego, jak szybko nasz samochód będzie się starzeć. Nie ma znaczenia, czy kupiliśmy samochód używany, czy z salonu. Garażowany będzie zdecydowanie więcej wart, kiedy zdecydujemy się go sprzedać. Garaż powinien być miejscem funkcjonalnym, więc jeżeli planujemy jego budowę, powinniśmy dobrze go zaprojektować. Do najważniejszych rzeczy należą wymiary bramy garażowej oraz jej rodzaj.
Jakie powinna mieć wymiary brama garażowa?
Brama garażowa powinna mieć wymiary dopasowane oczywiście do otworu wjazdowego. W tym przypadku nie ma standardu, ale zakłada się, że aby garaż miał minimum funkcjonalności, wjazd powinien mieć przynajmniej 2,3m szerokości oraz 2m wysokości. Kiedy dopasowujemy wymiary otworu wjazdowego, powinniśmy mieć kilka faktów na względzie. Należą do nich:
- położenie garażu względem podjazdu: wiele garaży położonych jest niżej niż droga dojazdowa do posesji. Wymusza to takie położenie podjazdu, że do garażu wjeżdżamy w dół. W zależności od stopnia nachylenia, niektóre wyższe auta mogą mieć finalnie problemy z wjazdem.
- podejście przyszłościowe: na ogół chodzi o to, że garaż, który budujemy, zapewne spełnia nasze wszystkie obecne potrzeby. Nie wiemy jednak, co będzie za lat 10 lub 15. Być może jego obecne wymiary, nie będą przystawać do auta transportowego, którym będziemy jeździć w naszej przyszłej firmie.
Jakie bramy garażowe możemy zamontować w garażu?
Warto przede wszystkim wymienić sobie, jakie systemy bram garażowych, bez większego problemu są dostępne dla klienta detalicznego. Należą do nich:
- bramy garażowe rozwierane (skrzydłowe): bramy garażowe rozwierane są najbardziej popularne. Niestety mają najwięcej wad. Główną ich wadą jest przede wszystkim otwieranie takiej bramy w zimie. Niemal zawsze związane jest z koniecznością odśnieżania podjazdu, a przynajmniej w polu pracy ich działania.
- bramy do garażu płytowe (uchylne): drugi najpopularniejszy system zaraz po bramach skrzydłowych. Bramy te mogą działać z powodzeniem, jako bramy otwierane oraz zamykane automatycznie, jak również ręcznie. Ich największym minusem jest to, że zajmuje ona miejsce przed garażem. Podczas jej zamykania oraz otwierania, dolna część bramy wystaje poza garaż.
- bramy rolowane (nazywane również żaluzjowymi): są to bramy, które powszechnie uważa się za najwygodniejsze w użyciu. Mogą być montowane zarówno wewnątrz garażu, jak i na zewnątrz. Jedynym dodatkowym wymaganiem jest konieczność instalowania elektrycznego napędu do bramy. Manualne otwieranie oraz zamykanie nie jest niestety możliwe.
- bramy segmentowe (sekcyjne): występują dwa rodzaje tego rozwiązania. Bramy segmentowe górne oraz boczne. Zasada działania jest podobna jak w przypadku bram płytowych (brama jest chowana pod dachem w prowadnicach). Główna różnica między nimi wynika z faktu, że brama segmentowa nie zajmuje miejsca przed garażem.
Czy montować systemy automatycznego podnoszenia?
Zagadnienie to związane jest głównie z naszym podejściem do wygody oraz z ergonomią. Pomijając bramy rolowane, w których system taki musi być montowany, każdy inny rodzaj bramy może być obsłużony ręcznie. Napędy do bram mają jednak swoje niepodważalne zalety, szczególnie jeśli napęd możemy uruchomić za pomocą bezprzewodowego pilota. Z takim rozwiązaniem pogoda nam nie straszna, ponieważ bez konieczności wysiadania z samochodu możemy otworzyć garaż i do niego wjechać. Należy również podczas decydowania się na napęd, uwzględnić rozmiary bramy. Im większa, tym cięższa i o ile dla mężczyzny otwarcie ręczne dużej bramy może być bezproblemowe, o tyle dla kobiety może być już niemożliwe.
Jak widać wybór bramy garażowej, wcale do takich prostych nie należy, jak by się mogło to na początku wydawać. Oprócz wymienionych parametrów bramy należy uwzględnić również inne ważne czynniki, takie jak kwestie związane z oszczędzaniem energii cieplnej. Zanim zatem zdecydujemy się na konkretną bramę, powinniśmy się dobrze nad tym tematem zastanowić.